tisdag 8 december 2009

socker

var på Wallins igår och köpte lite julklappar, passade på att införskaffa en termometer så att knäcken blir perfekt i år! första satsen blev lite lite lös, medan pinkdelight (nya zeeländsk julgodis) lite hårt.... vaniljkolan blev perfekt i alla fall, men nu ska allt bli perfekt!

såg jättefina sockerkaksformar där oxå ala american style, stoooora, med väldigt fina mönster på liksom typ då baråva... hur som helst tänkte att en sån kanske man oxå skulle ha lite dyra men fiiiiina... sen kom jag på att herre gud på mitt natttygsbord ligger bittens bok sockerbomben...

har ju tänkt mkt på e-nummer, äkta vara och ren mat nu en längre tid och den här boken ligger ju i samma fåra... så mkt socker så farligt! å samtidigt går jag och tittar på SOCKERkaksformar och köper termomenter för att mäta knäck och godissmet!! vet ni vad det är i knäck? socker sirap vilket oxå är socker... sen grädde... jippie, snacka om att göra hjärnan en otjänst... men men det är som att vara nyckter på en finlandsbåt som att inte äta godis i juletid.... väldigt väldigt svårt! fast man kanske kan baka dinkelbröd i den där formen?

nu ska vi iväg på smulan och lussa... å äta pepparkakor och saffransbröd.... imorgon ska jag läsa mer i Bitten bok ;-)

2 kommentarer:

Semester & Mat sa...

Socker är sig en riktigt bov.
Jag har ju slutat med "synligt" socker helt när jag jobbar nätter. Synligt=godis, bullar, kakor osv.
Sedan kan det ju finnsa i hårt bröd och mjukt också, men det struntar jag i.
Har blvit mycket piggare då jag jobbar nätter utan socker.

mama sa...

ja jag förstår det det står ju lite om sömnstörnignar i den här boken att det kanberopå att man är extra känslig mot socker... är snart klar så du kan få låna då :-)